Înapoi la pagina de start

Bugetul în 5 pași, mai mult decât un plan de acțiune

62cc7a4ed842fe51964c89b3d47e0a9fc8045e63

A fi responsabil pentru bugetul personal înseamnă în primul rând a înțelege că acesta este un instrument esențial ce vă asigură că banii dumneavoastră sunt utilizați cât mai eficient posibil. Cu toate acestea, chiar și cel mai bine alcătuit buget nu va aduce rezultate sub formă de economii dacă nu vă supravegheați cheltuielile și nu vi le restrângeți. Bugetul nu trebuie să rămână doar un plan de acțiune, ci trebuie să fie pus în aplicare.

“Bugetul le spune banilor dumneavoastră unde să se ducă, în loc sa vă întrebați unde s-au dus”, spune Dave Ramsay, un guru financiar american. Însă, pentru ca banii să ajungă acolo unde vă doriți, trebuie mai întâi să alcătuiți un plan:

1. Păstrați-vă veniturile pe card
Există mai multe motive pentru care ar trebui să vă păstrați veniturile pe card, printre cele mai importante fiind acelea că veți afla cât de mult și pe ce anume cheltuiți, dar și când cheltuiți (cheltuielile pot fi lunare, trimestriale sau anuale). În plus, puteți controla cheltuielile și impune o limită, precum și stabili un program de economisire automatizat; veți fi mai motivați să găsiți soluții de a reduce cheltuielile. Astfel, vă veți înțelege mai bine cheltuielile, atât cele fixe, ce nu pot fi schimbate, precum și cele ce pot fi reduse sau chiar eliminate.

2. Alegeți cea mai eficientă modalitate de a va împărți bugetul
Sunt multe moduri în care puteți să vă împarțiți bugetul. Unele modalități se concentrează pe categoriile de cheltuieli precum: produse alimentare, rate, divertisment etc. iar apoi, în cadrul aceleași categorii, se divizează cheltuielile detaliate, ca de exemplu: cumpărături din supermarket, din piață, în drum spre muncă. O altă modalitate este de a împărți bugetul în funcție de calendarul cheltuielilor: lunare, trimestriale, anuale.

Noi vă recomandăm să practicați un buget lunar, în funcție de categoria cheltuielilor:
• Obligatorii – aici sunt incluse, printre altele, taxe (chirie, facturi pentru gaze, lumină, internet, telefon), cheltuieli pentru produse alimentare, transport, benzină
• Sezoniere – cheltuielile pentru concediu, asigurarea pentru apartament, mașina
• Zilnice – cafea, sucuri, mâncare
• Neprevăzute – cheltuieli care nu se încadrează în altă categorie: cheltuieli sub impulsul momentului, reparații, ieșiri în oraș etc.

3. Găsiți modalități de a economisi bani pentru fiecare categorie de cheltuieli
În privința costurilor cu operatorul de telefonie mobilă, îl puteți schimba sau alege un alt tip de abonament. Cheltuielile sezoniere cu concedii și vacanțe pot fi reduse prin organizarea unor vacanțe mai modeste sau, în cazul în care vă doriți economii mai mari, prin renunțarea la vacanțe într-un an. De asemenea, puteți să vă schimbați obiceiurile zilnice costisitoare. Dacă veți pune într-o pușculiță sumele pe care le cheltuiți pe cafea sau dulciuri într-o lună, veți fi surprinși. Salvarea poate veni chiar de la ștergerea categoriei “neprevăzute”. În bugetul de austeritate nu există loc de cheltuieli nechibzuite sub impulsul momentului.

4.Urmăriți-vă cheltuielile
Bugetul trebuie alcătuit la începutul fiecărei luni. Deja după primele trei luni de la aplicarea noilor reguli de economisire ar trebui să observați îmbunătățiri în domeniul finanțelor. Esențial este să vă monitorizați cheltuielile și să depuneți eforturi pentru a le minimiza.

5. Aveți încredere în decizia luată
În această perioadă este foarte important să nu fiți deranjați de comentariile familiei sau prietenilor, care vor observa cu siguranță o schimbare în atitudinea dumneavoastră privind banii. Dacă până acum obișnuiați să luați masa la restaurant sau să mergeți des la film, schimbarea nu va trece neobservată. Să nu vă fie rușine să recunoașteți că voi ați decis să începeți un proces de economisire. Nu va mai fi nevoie să vă cereți scuze când nu vreți să mai ieșiți în oraș.

Pentru a vă îmbunătăți situația financiară trebuie să vă schimbați obiceiurile de gestionare a banilor. Începeţi de astăzi.