Înapoi la pagina de start

8 obiceiuri financiare sanatoase si cum sa le formati

estee-janssens-396885

Se spune ca obiceiurile vechi se schimba greu. Insa, studii recente arata ca nu dureaza atat de mult sa ne schimbam obiceiurile. Conform unui studiu publicat de Revista Europeana de Psihologie sociala, efectuat pe 96 de participanti timp de 12 saptamani, participantii au avut nevoie de o medie de 66 de zile pentru a dezvolta obiceiuri solide care au rezistat in timp. Dar este chiar asa de usor, de fapt?

Conform expertului in schimbarea comportamentului Dr. Hersh Shefrin, tiparele si comportamentele – mai ales cele financiare, pot fi schimbate in timp daca noile obiceiuri sunt repetate. Dr. Shefrin explica modul in care se formeaza obiceiurile: “Este precum saparea unei gropi. Cu cat sapi mai mult, cu atat e mai adanca groapa. Cu cat e mai adanca groapa, cu atat e mai greu sa iesi din ea.” Dar, ca orice lucru, noile obiceiuri au nevoie de initiativa personala. Nu puteti forma un obicei prin repetitie daca nici nu incepeti. Si, adesea, inceputul este partea cea mai grea.

Obicei #1: Plata facturilor la timp
Daca va platiti facturile la timp, nu riscati sa uitati de ele si sa platiti penalitati.
Cum sa va formati acest obicei:
• Platiti facturile o data sau de doua ori pe luna. Luati in considerare sa platiti facturile pe 1 sau pe 15, in functie de data limita.
• Setati debitarea directa. Pentru a scapa de grija facturilor, puteti activa debitarea drecta.
• Marcati datele scadente in calendar. Platiti facturile in functie de datele scadente marcandu-le pe calendar.

Obicei #2: Crearea unui buget lunar
In loc sa va ganditi la buget ca la o limitare a vietii dumneavoastra, ganditi-va la el ca la un instrument puternic – un plan pentru banii dumneavoastra.
Cum sa va formati acest obicei: Daca optati pentru un buget lunar, trebuie doar sa creati un model si sa-l multiplicati de 12 ori. Aceasta este cea mai usoara varianta si cea care consuma cel mai putin timp. Ca pentru orice prioritate, marcati pe calendar data in care va veti planifica bugetul si il veti revizui pe cel din luna anterioara.

Obicei #3: Urmarirea progreselor financiare si a averii nete
Daca vreti sa aveti o perspectiva realista asupra situatiei financiare, este important sa o urmariti in timp.
Cum sa va formati acest obicei: Aceasta parte este cea mai usoara. Va puteti instala o aplicatie precum Mint sau folositi site-ul mint.com unde va puteti urmari averea neta gratuit.

Obicei #4: Faceti din economisire o prioritate
Pentru a avea un colac de salvare financiar in timp, trebuie sa economisiti in mod regulat. Nu conteaza pentru ce economisiti: un fond de urgenta, avansul la locuinta sau pentru viitor fara niciun scop anume, constanta va ajuta sa va realizati obiectivele.
Cum sa va formati acest obicei: Daca ati inceput sa folositi un buget, utilizati-l pentru a va atinge obiectivele de economisire. Creati un rand pentru economii si virati bani in contul de economii ca si cum ati plati o factura sau automatizati procesul, astfel incat banii sa se transfere automat.

Obicei #5: Pastrati obiceiul, orice ar fi
Atunci cand incercati sa va formati un obicei nou, studiile arata ca repetitia este cheia. Din nefericire, reciproca, este, de asemenea valabila – daca nu reusiti sa il transpuneti in realitate, puteti sa uitati de el. Daca vreti sa va realizati obiectivele financiare, este important sa continuati ce v-ati propus – chiar daca ati avut o zi proasta, aveti mici probleme financiare sau doar simtiti ca ati renunta.
Cum sa formati acest obicei: Sa va respectati planul propus poate fi uneori dificil, dar cu vointa si rabdare veti reusi. Respectati termenele limita din calendar, din buget, automatizati-va economiile si veti reusi.

Obicei #6: Reduceti sumele cheltuite zilnic, saptamanal si lunar
Sa aveti un buget este o modalitate excelenta de a va mentine pe drumul dorit, insa aveti nevoie sa va reduceti si cheltuielile cat de mult puteti. Cheltuielile obisnuite se pot aduna in sume mari daca nu sunteti atenti insa exista metode de a economisi la orice daca sunteti dispusi sa faceti eforturi.
Cum sa formati acest obicei: Sa faceti economii de la orice pare imposibil, dar de fapt nu este asa greu pe cat credeti. De fapt, totul incepe cu facturi mici – legume, fructe, electricitate, distractie etc. Daca va veti forma obiceiul de a compara preturile la legume si fructe, de exemplu, veti economisi zeci de lei lunar.

Obicei #7: Sa cheltuiti mai putin decat castigati

Orice ati face, cea mai buna metoda de a va realiza obiectivele financiare este sa cheltuiti mai putin decat castigati. Atunci cand cheltuiti mai putin decat castigati, suma ramasa se poate duce catre economii/investitii sau pentru rambursarea mai rapida a creditelor.
Cum sa va formati acest obicei: Avand un buget lunar, un plan realist de a reduce cheltuielile mici si mari, economiile automatizate, ar trebui sa stiti cat va puteti permite cu adevarat si sa aveti banii necesari pentru a va crea o viata care se incadreaza in limite.

Obicei #8: Fiti stapanul propriei vieti
In lumea de azi, este foarte usor sa va pierdeti motivatia, sa lasati ca lucrurile sa se intample de la sine. Dar, daca vreti, cu adevarat, sa evoluati, trebuie sa fiti pro-activi. Trebuie sa va pregatiti pentru succes de fiecare data; trebuie sa fiti dispusi sa faceti lucrurile pe care altii nu le fac.
Dar cand preluati controlul propriei vieti, realizati ca aveti puterea de a va schimba viitorul.
Cum sa va formati acest obicei: pentru a deveni stapanul vietii voastre, aveti nevoie de o schimbare de mentalitate. In loc sa reactionati la ce se intampla in jurul vostru, actionati, faceti tot ce va sta in putinta pentru a va crea un viitor mai bun.

Toate aceste obiceiuri financiare sunt bune de implementat individual. Dar combinate va vor ajuta sa va schimbati viata in bine pentru totdeauna. Dar toate pornesc de la o schimbare din partea dumneavoastra, iar pentru a face o schimbare, trebuie sa vi-o doriti in primul rand.
Cu atitudinea potrivita si cu un plan bine pus la punct, puteti incepe sa va creati obiceiuri care va ajuta sa deveniti bogati.